torstai 14. marraskuuta 2019

Krapu 46


Kasvatusäiti

Äiti oli rakas, vaikka en sitä koskaan osannut hänelle sanoa. Minulle hän oli ainoa, oikea äiti, vaikka muut yrittivät tehdä hänestä vieraan ja puhuivat minulle täysin oudosta ihmisestä äitinäni. Minulle äiti tarkoittaa ihmistä, joka on paikalla, huolehtii, hoitaa.

Aikuisena olen huomannut, miten paljon sain eväitä elämään huomaamattomasti. Äiti ei oikeastaan koskaan opettanut, neuvonut, varoitellut. Hän vastasi mahdollisimman rehellisesti kysymyksiin. Sanoi myös, jos ei osannut vastata. Hän ei opettanut sanoi tai lausein. Hän opetti esimerkin voimalla. Hän opetti minut kunnioittamaan kaikkea elollista, olemaan tuomitsematta kanssaeläjiä ja rakastamaan luontoa. Hän ei sitonut minua esiliinan nauhoihin vaan antoi vapauden valita oma tieni.

esiliina kunnioittaa rakas

4 kommenttia:

  1. Kauniisti kirjoitit äidistä.

    VastaaPoista
  2. kauniisti kirjoitit omasta äidistäsi, hän oli viisas nainen, täynnä sydämenviisautta, kuten oma äitini olisi sanonut.
    kuulun niihin, joille rakkaus ei ole sanoja vaan tekoja

    VastaaPoista
  3. Kaunis kirjoitus kauniista esikuvasta.

    VastaaPoista
  4. Sinulla on ollut suuri onni saada äiti, joka on sinua rakastanut ja opettanut elämän viisautta lämmöllä ja antanut sinulle turvallisen tilan kasvaa.
    Suuri kiitollisuus kuvastuu tekstistäsi.

    VastaaPoista

Kiitos, kun kommentoit.